سایپا چه دسته گلی در چین به آب داد؟

با تلاش تیم جدید و اقدامات تیم قبلی سایپا روند تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ رشد یافته اما این در حالی است که این موفقیت با حواشی همراه بوده است.

سایپا چه دسته گلی در چین به آب داد؟

با تلاش تیم جدید و اقدامات تیم قبلی سایپا روند تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ رشد یافته است. این در حالی است که این موفقیت با حواشی همراه بوده است. یکی از این حواشی تامین قطعه با قیمت چندبرابری نسبت به چند ماه گذشته از یک سورس واحد است. براین اساس شنیده ها حاکی از آن است نفرات جدید سایپا در چین، به دلیل یافتن منابع جدید(به منظور کاهش هزینه تامین قطعه) همکاری با برخی از شرکت های چینی قبلی را کنسل کرده ولی بعد از بررسی های فراوان مجددا مجبور به عقد قرارداد با همان شرکت های چینی می شوند با این تفاوت که این بار قیمت در قرارداد چندین برابر قبل بسته می شود.

بررسی ها نشان می دهد یکی از این قراردادها مربوط به خرید قطعه الکترونیکی بوده که تا چند ماه پیش قرارداد آن با قیمت هر قطعه ۳۵۰ یوآن چین بسته شده ولی در مذاکرات جدید قیمت بیش از هر قطعه ۷۵۰ یوآن چین توافق شده است. در صورت صحت این خبر، این موضوع نشان می دهد یا تیم جدید سایپا مسلط به امور بازرگانی نیستند؛ یا ناخواسته و سهوا مجبور به عقد چنین قراردادی شده و یا پای دلال ها وسط است. علت هر چه باشد، مهم این است که با افزایش قیمت خرید قطعه، هزینه تمام شده تولید خودرو را افزایش خواهد یافت و دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

نکته جالب دیگر در این موضوع خرید مجدد از همان سورس قبلی است که در دوران مدیریت سلیمانی در سایپا، مذاکرات آن صورت گرفته است. فارغ از حواشی تیم سلیمانی به اذعان بسیاری از کارشناسان تیم قبلی سایپا در تولید و بازرگانی به مراتب کاربلدتر از تیم جدید است. تغییرات اتوبوسی، رفیق بازی و باندبازی بعد از تغییر مدیران عامل در شرکت های خودروسازی گاها سبب آفت می شود که منافع آن به جیب عده ای خاص و ضرر به صنعت خودرو برمی گردد.

لازم به ذکر است چندی پیش طی حکمی "محمدرضا گلی"، به عنوان "مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تیبا تریدینگ" در چین منصوب شده است.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر