وزیر آموزش و پرورش به فرهنگیان هشدار داد

وزیر آموزش و پرورش گفت: وظیفه ما پرداختن به فرهنگ انفاق و کار خیر برای ترویج آن است.

وزیر آموزش و پرورش به فرهنگیان هشدار داد

یوسف نوری امروز در بیست‌ و چهارمین جشنواره خیرین استان اصفهان، اظهار داشت: ایام متعلق به حضرت زهرا(س) است که خانه‌‌شان خانه نذر و انفاق بود و امیرالمومنین(ع) چیزی نمی‌خورد، اما سفره‌داری می‌کرد.

وی افزود: این نشان‌دهنده فرهنگی است که امروز در اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، مکتب تربیتی را به جا می‌گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل مجمع خیران مدرسه‌ساز عنوان کرد: اگر چه از قدیم این فرهنگ وجود داشت اما از سال ۱۳۷۷ با تشکیل جامعه خیران مدرسه‌ساز، این کار به صورت منسجم و نظام‌مند شکل گرفت و خیران ورود پیدا کردند.

وی تصریح کرد: امروز از هر دو کلاس درس یک کلاس را خیران می‌سازند و آنها هدف‌گذاری خوبی انجام داده‌اند، چرا که پول خود را در جایی هزینه کرده‌اند که همواره باقی‌الصالحات است.

نوری با اشاره به نقش تربیتی خیران مدرسه‌ساز بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که اگر بنایی ایجاد کنند فرهنگ ایجاد می‌شود، در حالی که این فرهنگ است که بنا را ایجاد می‌کند و فرهنگ کار خیر است که این مدارس را ساخته و افراد فرهیخته و فرهمند را پرورش می‌دهد که سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور هستند.

وی با بیان اینکه این افراد آثاری خلق می‌کنند که برای ما کاربرد تربیتی دارد، گفت: ساختن بنا بسیار خوب است و بخش عظیمی از نیاز جامعه ما را برطرف می‌کند، اما همین که دانش‌آموز ساخته شدن این بنا توسط یک خیر را می‌بیند فرهنگ انفاق و کمک به دیگران را می‌آموزد و این اثر تربیتی این کار است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از مشکلات ما که باید بیشتر به آن توجه شود، پرداختن به فرهنگ انفاق و کار خیر است.

وی تاکید کرد: خیران به تعبیر قرآن ملکه مدرسه‌سازی در درون خود دارند و قطعا هر خشتی که می‌گذارند پله پله به خدا می‌رسد، مال محبوب‌ترین و زینت حیات انسان است، اما وقتی انفاق می‌شود، فرد به مقام ابرار می‌رسد.

نوری با بیان اینکه وظیفه ما در ابتدا ترویج این فرهنگ است، تصریح کرد: ما پیوست رسانه‌ای محکمی برای این امر نداریم و امور نظام‌مند و هدف‌دار ما در این راستا کم است، اما اکنون آغاز شده و خیران در حال معرفی هستند.

وی افزود: وظیفه دیگر ما تشکر کردن است؛ اگر زبان تشکر داشته باشیم خودمان بزرگ می‌شویم و اگر غافل شویم فرومایه می‌شویم و اگر بارها در محضر خیران برای تشکر حاضر شویم به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پرده‌برداری از سه پروژه فناورانه در استان اصفهان عنوان کرد: استان اصفهان همواره کارهای نوآورانه‌ای انجام داده است و اکنون وارد مرحله جدیدی از این امر شده‌اند، در زیست‌بوم جدید که زیست‌بوم فناوری است، با استفاده از اقدامات استان اصفهان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباط گام مهمی در راستا شفافیت، پاسخگویی به خیران و تسریع امور برداشته شده است‌.

وی خبر داد: برای ادای تعهدات خود به خیران، املاک مازاد آموزش و پرورش که حدود ۶۰۰ ملک بود شناسایی شد و برای انجام پروژه‌های خیران وارد مرحله گرفتن مجوز شد.

نوری افزود: دولت از سایر منابع خود، علاوه‌ بر ۱۱۷ میلیون یورویی که اعطا شد، ۵۰۰ میلیون یورو دیگر برای ساخت مدارس و سایر امور مربوط اختصاص می‌دهد تا بتوانیم به موارد تعهدی خود به خیران عمل کنیم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات استان اصفهان عنوان کرد: برای ادای بخشی از دین خود به استان اصفهان، با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این استان میزبانی المپیاد جهانی فیزیک که بالاترین المپیاد در جهان است را در سال ۱۴۰۳، به استان اصفهان اختصاص خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه‌بر این با همت مجمع خیران استان و سازمان نوسازی مدارس، پیوست رسانه‌ای خوبی برای خیران تشکیل می‌شود تا آنها به حدود ۹۰ کشور جهان معرفی شوند.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر