شوک جهانی از حمله وحشیانه اسرائیل به کمپ آوارگان در رفح

در حمله هوایی اخیر اسرائیل به کمپ آوارگان فلسطینی در این منطقه، نزدیک به ۵۰ غیرنظامی کشته و چادرهایشان به آتش کشیده شد. این جنایت هولناک، در حالی رخ داد که دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار توقف فوری جنگ شده و موجی از محکومیت‌های جهانی به همراه داشته است.

شوک جهانی از حمله وحشیانه اسرائیل به کمپ آوارگان در رفح

میدان غزه بار دیگر شاهد جنایاتی شوکه کننده بود. درحالی که دادگاه بین‌المللی لاهه در حکمی قطعی (۱۳ از ۱۵ رای) خواستار توقف فوری جنگ در رفح شد، جنگنده‌های اسرائیلی به بهانه هدف قرار دادن دو تن از فرماندهان ارشد حماس به نام‌های خالد نجار و یاسین رابعه قریب به ۵۰ غیرنظامی فلسطینی را به خاک‌خون کشیدند و چادرهای ایشان را به آتش کشیدند. این حادثه هولناک به قدری آشکار و غیرقابل تفسیر بود که نتانیاهو این حمله را رخدادی «تراژیک» توصیف کرد. پس از این کشتار رهبران کشورهای جهان همراه با ملت‌های خود، کشتار بی‌قاعده مردم فلسطین را محکوم و خواستار پایان یافتن جنگ در غزه شدند. تشدید فشارهای بین‌المللی سبب شد تا تل‌آویو بار دیگر در لاک دفاعی فرو رفته و با تکرار ادعای سوءاستفاده حماس از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی سعی کرد تا کمی از واکنش جامعه جهانی علیه این جنایت بکاهد. تلاشی که تا این لحظه با شکست مواجه شده است. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا چشمان جهانیان به رفح دوخته شده است؟

دست بالای حامیان فلسطین در نبرد مجازی با اسرائیل​

جنایت جدید ارتش اسرائیل در رفح سبب شد تا بار دیگر رهبران غربی نقاب نفاق را برداشته و با تکرار ادعاهای صلح طلبانه در خصوص مناقشه فلسطین، از لزوم توقف جنگ و آزادی اسرا سخن بگویند. طی چند روز اخیر تقریباً تمام رهبران آمریکایی- اروپایی به این حمله غیرانسانی واکنش نشان دادند و افراد ضدجنگ بار دیگر پیشنهاد قطع ارسال سلاح به اسرائیل را مطرح کردند! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این بایدن و کشورهای اروپایی از «خط قرمز» حمله به رفح سخن گفته بودند اما به نظر می‌رسد رهبران غربی به دلیل ترس از لابی رژیم ترجیح می‌دهند تا حافظه‌ای ضعیف داشته و به افکار عمومی توهین کنند! نمایندگان کشورهای عربی نیز که برای شرکت در مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن حضور دارند، خواستار توقف جنگ و تشکیل کشور مستقل فلسطین شدند. پیشنهادی که از سوی شی جین پینگ مورد استقبال قرار گرفت.

رفح 1

حمله هوایی ارتش اسرائیل به کمپ آوارگان فلسطینی در رفح

فراتر از واکنش کشورهای غربی- عربی، افزایش شانس صدور قرار بازداشت برای رهبران اسرائیلی مؤثر در این جنایت آشکار است. پیش از این کریم خان دادستان دادگاه لاهه از تشکیل کمیته سه نفره برای بررسی شواهد موجود در خصوص جنایت جنگی در غزه خبر داده بود. اکنون پس از ثبت جنایتی جدید علیه مردم بی‌دفاع غزه، کارشناسان از افزایش احتمال صدور حکم علیه سران رژیم خبر می‌دهند. با آنکه هیچ ضمانت اجرایی برای این حکم وجود ندارد اما کشورهای غربی به دلیل تعهد به حفظ و تقویت سازمان‌ها و رژیم‌های بین‌المللی چاره‌ای جزء تمکین و اجرای احکام احتمالی نخواهند داشت. این موضوع به روشنی در اظهارات مقامات اروپایی مانند جوزپ بورل قابل مشاهده است. البته در این کشورهای غربی، آمریکا صراحتاً با این موضوع مخالفت کرده و حتی مقامات دخیل در این پرونده را تهدید کرده که در صورت صدور حکم جلب برای دولتمردان اسرائیلی با پاسخ تند واشنگتن مواجه خواهند شد.

افزایش بی‌سابقه فشار افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی احتمال تغییر میدان نبرد و ایجاد انحراف در افکار عمومی را افزایش داده است. طی روزهای اخیر نتانیاهو با بازدید از استحکامات دفاعی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی، وعده برنامه‌ریزی و غافل‌گیری بزرگ را برای مقاومت لبنان داد! طی هشت ماه اخیر تل‌آویو سعی کرده است تا با راه اندازی کمپین ترور فرماندهان میدانی، تخریب مراکز دیده‌بانی، حذف دوربین‌های نظارتی و بمباران مراکز نظامی- غیرنظامی ابتکار عمل را به دست بگیرد؛ اما حزب الله لبنان با ایجاد موازنه میدانی سعی کرده تا جلوی پیش‌روی دشمن صهیونیستی را بگیرد. حال یکی از سناریوهای مورد توجه کارشناسان آن است که اگر تا پیش از برقراری آتش‌بس آموس هوخشتیان و استفان سژورن نتوانند وضعیت جنگی در جبهه شمالی را مهار کنند، باید آماده لشگرکشی واحدهای زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان باشیم.

بازدید میدانی نتانیاهو از جبهه شمالی

بازدید-میدانی-نتانیاهو-از-جبهه-شمالی

تنها در ۲۴ ساعت قریب به ۴۰ میلیون کاربر اینستاگرام تصمیم گرفتند تا با پیوستن به کمپین #ALLEYESONRAFAH به جنایت ضد بشری صهیونیست‌ها در رفح واکنش نشان داده و خواستار توقف خشونت علیه مردم فلسطین شوند. صهیونیست‌ها برای مقابله با این کمپین اقدام به راه‌اندازی هشتگ #WHEREWEREYOUREYES تا از این طریق بتوانند بخشی از این موج مجازی را پس بزنند اما توفیقی در این زمینه به دست نیاوردند. نکته کلیدی آن است که سلبریتی‌ها، هنرمندان، ورزشکاران و اکثر کاربران فضای مجازی از طریق پیوستن به این کمپین ضدصهیونیستی سعی کردند تا انزجار خود نسبت به آپارتاید جاری در سرزمین‌های اشغالی را نشان دهند. در این پرسش جدی از مسئولان فعال در حوزه فضای مجازی و فیلترینگ آن است که اگر محدودیت جاری در ایران نبود، تا چه اندازه امکان تقویت این کمیپن و تشدید انزوای رژیم صهیونیستی در میان افکار عمومی تسهیل می‌شد؟ فقدان وجود نگاه کارشناسی در میان برخی افراد ذی‌صلاح در فضای مجازی سبب شده است در بحران‌های بین‌المللی- منطقه‌ای صدای افکار عمومی ایران به خوبی به خارج از مرزهای جغرافیایی مخابره نشود و معاندین با سوء استفاده از این وضعیت بتوانند به منافع دولت- ملت ایران آسیب برسانند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها