اختصاصی تیتر کوتاه؛

مسکن به زودی ارزان می‌شود؟

سقوط بازار مسکن زمانی اتفاق می‌افتد که در نتیجه کاهش تقاضا، ارزش مسکن کاهش پیدا کند. در واقع زمانی که وضعیت اقتصادی به شدت ضعیف باشد و مردم نتوانند به راحتی کسب درآمد کرده و از عهده تهیه مسکن برآیند یا نرخ بهره برای تسهیلات مسکن بسیار بالا باشد، تقاضا برای خرید مسکن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مسکن به زودی ارزان می‌شود؟

سقوط بازار مسکن زمانی اتفاق می‌افتد که در نتیجه کاهش تقاضا، ارزش مسکن کاهش پیدا کند. در واقع زمانی که وضعیت اقتصادی به شدت ضعیف باشد و مردم نتوانند به راحتی کسب درآمد کرده و از عهده تهیه مسکن برآیند یا نرخ بهره برای تسهیلات مسکن بسیار بالا باشد، تقاضا برای خرید مسکن به شدت کاهش پیدا می‌کند. در آخرین سقوط بازار مسکن، قیمت خانه در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش یافت.

درحال‌حاضر هیچ نشانه‌ای از سقوط بازار مسکن در ایالات متحده وجود ندارد. در واقع، چشم‌انداز اقتصادی و انتظارات برای بازار املاک و مستغلات در سطح ملی برای سال ۲۰۲۴ مثبت است. سقوط قیمت مسکن زمانی رخ می‌دهد که تقاضا به طور چشمگیری کاهش یابد و ارزش مسکن نزولی شود.

بر اساس تحلیل واشنگتن پست، قیمت مسکن از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۵۴ درصد افزایش یافته است که باعث نگرانی برخی از اقتصاددانان در مورد احتمال ترکیدن حباب مسکن شده است. با این حال، اگرچه قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است، اما سرعت افزایش آن نسبت به قبل کمتر شده است.

ریک شارگا، موسس و مدیرعامل شرکت سی جی پاتریک، که اطلاعات و مشاوره بازار را برای شرکت‌های املاک و وام مسکن ارائه می‌کند، گفت: برخی از مردم فکر می‌کنند که بازار مسکن دوباره سقوط خواهد کرد زیرا حجم فروش کاهش پیدا کرده است. حدود ۴ میلیون واحد مسکونی در سال ۲۰۲۳ فروخته شد که کمترین تعداد فروش خانه در حدود ۲۵ سال گذشته است. شارگا گفت فروش مسکن احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ نسبتا ضعیف باقی خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: البته بعید است که مالکان خانه ها، واحدهای مسکونی خود را به سرعت با تخفیف زیاد بفروشند. علت این مسئله این است که تعداد زیادی از جوانان به دنبال خرید خانه هستند و امکان اجرای چنین طرحی وجود ندارد. درحال‌حاضر عرضه مسکن کافی است، بنابراین حتی با وجود نرخ‌های بالای وام مسکن، قیمت‌ واحدهای مسکونی همچنان افزایشی است.

سقوط بزرگ قیمت مسکن که در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد و باعث یک بحران مالی در سراسر جهان شد، هنوز هم بسیاری از اقتصاددانان و مردم را نگران می‌کند. اما عواملی که در آن زمان باعث شد این اتفاق بیفتد درحال‌حاضر وجود ندارند. بازار مسکن درحال‌حاضر با شرایطی که باعث بحران مسکن شد تفاوت زیادی دارد. خانه‌های کمتری در دسترس است، افراد بیشتری از نظر مالی به دلیل ارزش بالای خانه در امنیت هستند، اقتصاد قوی است و قوانین وام مسکن سخت گیرانه تر است.

علائم سقوط قیمت مسکن در بازار

چه قصد دارید ارزش خانه خود را حفظ کنید و چه به خرید خانه جدید فکر می‌کنید، مهم است که به علائمی مبنی بر رکود بازار مسکن توجه کنید. اگر یک مشکل اقتصادی بزرگ مانند سقوط بازار بورس وجود داشته باشد یا بسیاری از افراد شغل خود را برای مدت طولانی از دست بدهند، این می‌تواند سرنخی از سقوط بازار مسکن باشد. همچنین، اگر ناگهان تعداد زیادی واحد مسکونی برای فروش موجود شد، باید به آن به عنوان یک علامت هشدار نگاه کنید.

اگر بسیاری از مردم از کار بیکار شده و نتوانند وام مسکن خود را بپردازند، ممکن است خانه‌های خود را نیز پس از مدتی از دست بدهند. در نتیجه ممکن است بسیاری از واحدهای مسکونی توسط بانک‌ها پس گرفته شوند که همین موضوع سبب کاهش ارزش مسکن و ایجاد هرج و مرج در بازار می‌شود.

سقوط قیمت مسکن چه معنی برای خریداران دارد؟

بر اساس نظرسنجی LendingTree، بیش از یک سوم متقاضیان مسکن (۳۵ درصد) بر این باورند که سقوط قیمت مسکن می‌تواند خرید خانه را برای آنها آسان تر کند. وقتی بازار مسکن سقوط می‌کند، به این معنی است که خانه‌های زیادی برای فروش وجود دارد و قیمت‌ها بسیار کاهش یافته است. این مسئله معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت اقتصادی به خوبی پیش نمی‌رود و مردم توان خرید مسکن ندارند. در عین حال، افرادی که قبلاً اقدام به خرید خانه کرده اند، ممکن است تمایلی به فروش نداشته باشند، زیرا در چنین شرایطی آنها سود قابل توجهی در قبال فروش واحدهای مسکونی خود به‌دست نمی‌آورند.

با این حال، احتمال رقابت کمتر برای خانه‌ها و ظرفیت نرخ‌های وام مسکن پایین‌تر که می‌تواند همراه با بحران مالی باشد، برخی خریداران را وسوسه می‌کند که به تغییر بازار املاک امیدوار باشند.

سقوط قیمت مسکن چه پیامی برای فروشندگان دارد؟

در رکود بازار مسکن، صاحب خانه‌ها اگر نیازی به فروش خانه خود ندارند، بهتر است صبر کرده تا قیمت مسکن دوباره شروع به افزایش کند. وقتی ارزش خانه شما کمتر از میزان وام مسکن باشد، لزوماً به سرعت بر امور مالی شما تأثیر نمی‌گذارد، مگر اینکه بخواهید با استفاده از سند ملک خود اقدام به پول قرض گرفتن کنید.

چگونه برای یک سقوط احتمالی بازار مسکن آماده شویم؟

اگر نگران زمان سقوط مجدد بازار مسکن هستید، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از رفاه مالی خود انجام دهید، مانند:

  • یک صندوق پس انداز اضطراری با حداقل سه تا شش ماه بودجه ایجاد کنید.
  • کاهش بدهی، به ویژه بدهی کارت اعتباری با بهره بالا
  • تا جایی که می‌توانید پیش پرداخت داشته باشید.
  • خانه‌ای بخرید که بتوانید با خیال راحت برای آن هزینه کنید.
  • یک وام مسکن با نرخ ثابت انتخاب کنید تا اصل و سود شما در طول سال‌ها ثابت بماند.

آیا امسال سال خوبی برای خرید خانه است؟

زمان مناسب برای خرید خانه به شرایط فردی شما مانند امنیت شغلی و تعهد شما به یک محله یا شهر بستگی دارد، اما قیمت بالای خانه و نرخ بالای وام مسکن، خرید خانه در سال ۲۰۲۴ را برای بسیاری از خریداران دشوارتر کرده است. به علاوه، بیشتر بازارها همچنان به نفع فروشندگان هستند زیرا تقاضا از عرضه مسکن بیشتر است.

آیا به زودی مسکن دوباره ارزان می‌شود؟

انجمن بانکداران وام مسکن پیش‌بینی می‌کند که نرخ وام مسکن تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۶.۶ درصد کاهش می‌یابد که اندکی هزینه وام برای خرید خانه را بهبود می‌بخشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن همچنان در حال افزایش باشد، بنابراین مقرون به صرفه بودن کلی مسکن یک چالش خواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر