برنامه های دو‌لت در مسیر تحول صنعت خودروسازی

وزارت صمت در مسیر تحول صنعت خودروسازی، برنامه‌ای در ۳ گام طراحی کرده است که این برنامه باید تا پایان ۱۴۰۴ محقق شود، در حال حاضر گام اول این برنامه یعنی تثبیت جریان تولید با تولید بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته و برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاه در سال جاری، محقق شده است.

برنامه های دو‌لت در مسیر تحول صنعت خودروسازی

کاهش تولید خودرو در چهار سال متوالی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به گونه‌ای بود که طی این سال‌ها هیچ گاه تولید خودروسازان داخلی به سقف یک میلیون دستگاه نرسید و همچنین انباشته شدن خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان در این سال ها، مشکلات فراوانی را برای خودروسازان به دنبال داشت.

براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای را برای آغاز تحول در صنعت خودرو کشور آغاز کرد، طرحی که در آن سه گام تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است تا از بحران چند ساله این صنعت گذر کنیم.

«طرحی نو» برای رشد صنعت خودرو کشور

در این‌باره، عبدالله توکلی لاریجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: از سال ۱۴۰۱ در مسیر «طرحی نو» برای صنعت خودروی کشور‌ گام برداشتیم، در گام اول برنامه، بر تثبیت جریان تولید متمرکز شدیم تا با افزایش مقیاس تولید، علاوه بر پاسخ به نیاز انباشته بازار در طی این سال‌ها، ظرفیت‌های معطل تولید، احیاء شود، بدین ترتیب یکی از بیشترین رشدهای تولید در تاریخ خودروسازی کشور در سال گذشته رقم خورد؛ رشدی که حتی در مقیاس جهانی نیز چشمگیر است، یعنی توانستیم با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه، رشدی قریب به چهل درصد را نسبت به سال گذشته ثبت کنیم.

به گفته وی در گام دوم که بسیار مهم تر است و متاسفانه همواره صنعت خودروی کشور در این گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است، به گونه‌ای که به واسطه عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.

توکلی لاریجانی اضافه کرد: پس گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن‌سازه‌های (پلتفرم) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال می شود تا با اتکاء به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیت‌های راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.

مریم  محمدی
مریم محمدی
منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر