غفلت وزارت نفت از سود کلان ۸ میلیارد دلاری گازوئیل در سال

هر سال چهار میلیارد لیتر گازوئیل اضافه در کشور سوزانده می‌شود این عدد نزدیک به ۸ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند که وزارت نفت با تسهیلات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

غفلت وزارت نفت از سود کلان ۸ میلیارد دلاری گازوئیل در سال

همان طور که می‌دانید ناوگان حمل‌ونقل و تجاری فرسوده، عامل‌های تعیین کننده‌ای در آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دارد یعنی نزدیک به نیمی از اتوبوس‌ها، کامیون ها، تریلی‌ها و کشنده‌ها فرسوده محسوب می‌شوند که مصرف بسیار بالایی دارند از طرفی سوخت را به صورت ناقص می‌سوزانند که باعث ایجاد آلاینده‌های خطرناک می‌شود.

نوسازی نکردن ناوگان عوارض مهمی را در پی خواهد داشت. مانند آن که هر سال چهار میلیارد لیتر گازوئیل اضافه در کشور ما سوزانده می‌شود این عدد نزدیک به ۸ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

هوای کشور به خصوص در کلانشهرهای مانند تهران آلوده می‌شود که نزدیک به ۳ میلیارد دلار هزینه سلامت مردم بر دولت تحمیل می‌گردد.از طرفی باعث ترافیک ها، تصادفات و کشته‌های جاده‌ای می‌شود و از توسعه حمل‌ونقل ریلی مبادرت می‌کند که از هر جهت عقلانی تر و اقتصادی تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است نه تنها هیچ مانع قانونی فنی برای تولید ناوگان تجاری وجود ندارد بلکه بلکه دولت و قانون مجوز دارند که طی ده سال ۱۰۰ میلیارد دلار و ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها در این بخش سرمایه‌گذاری شود که از هر لحاظ پر سود به حساب می‌آید اما تاکنون هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

مدل این طرح بر این اساس است که ضمن همکاری و سرمایه‌گذاری وزارت نفت تسهیلات ویژه از طرف بانک‌ها اعطا شود تا از محل صرفه جویی سوخت نزدیک به ۴ میلیارد لیتر گازوئیل در سال صادر شود و اصل و سود خود را بردارد که با این تمهیدات وزارت نفت سود کلانی را به‌دست خواهد آورد چالش اصلی این است که راننده‌ها اغلب خود مالک یا عضو شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای هستند که هیچکدام توان مالی برای نوسازی ناوگان خود را ندارند.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
منبع: همت خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر