چه کسی در ایران خودرو و سایپا مدیرعامل خواهد شد

شاید تا قبل از وقوع بی سابقه ترین فساد تاریخ خودروسازی در ایران و دستگیری مدیر در سایه، تحلیل ها متفاوت از این بود. ولی با خاموش شدن چراغ خودروسازی و همچنین تغییرات کلان مدیریتی در مجموعه چشم فیروزه ای ها، کفه ترازو به نفع بالای جاده مخصوص تغییر کرده است.

چه کسی در ایران خودرو و سایپا مدیرعامل خواهد شد

خودروسازی در ایران شاید یکی از خاص ترین صنایع است چرا که قدرت سیاسی، امکانات مالی و اقتصادی و جایگاه اجتماعی منحصر به فردی دارد. لذا هر کسی که مدیرعامل شرکت های خودروسازی می شود، به خوبی می داند از چه طرفیت های بی نظیری در اقتصاد و سیاست برخوردار است. شاید به همین دلیل است خیلی ها در آرزوی رسیدن به صندلی ایران خودرو و سایپا هستند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. صندلی که گاها بیشتر از یک وزیر ارزش دارد.

از منظر تحلیلی تجربه و بررسی ها نشان می دهد کسانی شانس نشستن بر روی صندلی مدیرعاملی را دارند که حمایت سه گروه را برخوردار باشند. گروه اول تصمیم گیران سیاسی به ویژه نمایندگان مجلس هستند. از آنجا که وزرای صنعت همیشه نگران انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به صنعت خودرو هستند لذا تلاش می شود فردی برای مدیرعاملی انتخاب شود که کمترین چالش را با جریان های پرنفوذ مجلس داشته باشد.

گروه دوم دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی هستند. از آنجا که شرکت های خودروسازی شرکت های مهم و نیمه دولتی محسوب می شوند لذا برای دستگاه های نظارتی بسیار حائز اهمیت هستند. قطعا چراغ سبز این دستگاه ها در شانس مدیرعامل شدن افراد بسیار اثرگذار است.

گروه سوم نیز قطعه سازان بزرگ و تاثیرگذار هستند. حیات و ممات شرکت های قطعه سازی به سهم آنان در زنجیره تولید خودروساز بستگی دارد و میزان فروش شان به خودروساز به نوعی خط قرمز آنان به حساب می آید. از طرف دیگر شخص مدیرعامل تاثیر به سزایی می تواند بر کاهش یا افزایش این سهم داشته باشد. لذا برای قطعه‌سازان بزرگ بسیار اهمیت دارد چه کسی مدیرعامل می شود و همچنین از همه ظرفیت های شان استفاده می کنند تا فردی مدیرعامل شود که همراهی بیشتری با آنان داشته باشد.

کسانی که به بدنه خودروسازی و دستگاه های تصمیم گیر و نظارتی نزدیک هستند به خوبی تایید می کنند که وضعیت دو طرف جاده مخصوص در مقایسه با سه ضلع یاد شده کاملا متفاوت است. بررسی ها نشان می دهد به طور نسبی همراهی نمایندگان پرنفوذ، رضایت دستگاه های نظارتی و علاقه قطعه سازان بزرگ به یک طرف جاده مخصوص بیش از طرف دیگر است.

شاید تا قبل از وقوع بی سابقه ترین فساد تاریخ خودروسازی در ایران و دستگیری مدیر در سایه تحلیل ها متفاوت از این بود ولی با خاموش شدن چراغ خودروسازی و همچنین تغییرات کلان مدیریتی در مجموعه چشم فیروزه ای ها کفه ترازو به نفع بالای جاده مخصوص تغییر کرده است.

رصد اخبار آشکار و پنهان نشان می دهد حواشی یک طرف جاده مخصوص بسیار بیشتر از طرف دیگر است و سکوت در خصوص اتفاقات روشن خودروسازی از سوی برخی مدیران زمینه را برای تغییرات فراهم کرده است و براین اساس پیش بینی ها حاکی از آن است در صورت آغاز تغییرات، به احتمال بسیار زیاد در قدم اول آسمان آبی جاده مخصوص ابری خواهد شد.

تجربه نشان داده کسانی می توانند صندلی خودروسازی را تصاحب کنند و بر آن بمانند که به طور منطقی قواعد بازی و آداب تعامل با سه ضلع مثلث انتخاب مدیرعامل را بلد باشند. حال ممکن است لیاقت آن را نداشته باشند.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر