آشنایی با ۴ مورد از اجزای مهم خودرو

موتور خودرو از اصلی ترین قطعات خودرو می باشد.موتور خودرو برای بهبود عملکردی خود، نیاز به یکسری موارد دارد از جمله: کویل خودرو، سنسور دمای آب، سنسور سرعت، وایر شمع خودرو می باشد. موتور در واقع هسته اصلی خودرو می باشد که بر روی اجزای دیگر نیز تاثیرگذار می باشد. کویل احتراق خودرو کویل خودرو که […]

آشنایی با ۴ مورد از اجزای مهم خودرو

موتور خودرو از اصلی ترین قطعات خودرو می باشد.موتور خودرو برای بهبود عملکردی خود، نیاز به یکسری موارد دارد از جمله: کویل خودرو، سنسور دمای آب، سنسور سرعت، وایر شمع خودرو می باشد. موتور در واقع هسته اصلی خودرو می باشد که بر روی اجزای دیگر نیز تاثیرگذار می باشد.

کویل احتراق خودرو

کویل خودرو که با نام کویل جرقه نیز شناخته می‌شود، یک سیم‌پیچ القایی است که در سیستم جرقه‌زنی خودرو فعالیت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید شمع‌های خودرو برای جرقه‌زدن در سیلندر خودرو نیاز به تأمین انرژی الکتریکی از باتری خودرو خواهند داشت. با این حال، یک باتری ۱۲ ولتی به تنهایی قادر به تأمین انرژی الکتریکی موردنیاز جهت جرقه‌زنی موتور خودرو نخواهد بود. شمع خودرو، به هزاران ولت انرژی الکتریکی نیاز دارد تا بتواند احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور خودرو را به‌درستی انجام دهد. این کار توسط کویل احتراق خودرو انجام می‌شود.

وظیفه کویل خودرو این است که انرژی تأمین شده توسط باتری را به هزاران ولت تبدیل نماید. با این کار انرژی لازم برای مخلوط سوخت و هوا در سیلندرهای موتور خودرو تأمین خواهد شد. کویل‌های احتراق می‌توانند یک مقاومت داخلی یا یک مقاومت خارجی یا سیم مقاومت داشته باشند که هدف آن محدود کردن جریان عبوری از باتری خودرو به سیم‌پیچ است. آنها همچنین دارای سیم ولتاژ بالا دیگری هستند که از سیم‌پیچ احتراق به توزیع‌کننده و از آنجا به هر یک از شمع‌ها می‌روند که به آنها سیم شمع می‌گویند. اکثر سیستم‌های کویل احتراق امروزه از ترانزیستور قدرت برای ارائه پالس به سیم‌پیچ احتراق استفاده می‌کنند.

در اکثر خودروها، خرابی سیم‌پیچ یا کویل احتراق باعث روشن‌شدن چراغ چک موتور می‌شود. این امر یا به دلیل تشخیص خطاهای اشتباه توسط ecuماشین شما یا تشخیص مشکل در سیگنال یا مدار سیم‌پیچ احتراق است. با این حال، به‌خاطر داشته باشید که چراغ چک موتور ممکن است ناشی از طیف گسترده‌ای از مسائل دیگر باشد، بنابراین تست دیاگ خودرو می‌تواند در چنین مواردی کمک‌کننده باشد.

وایر شمع خودرو

وایر شمع خودرو یکی دیگر از سیستم‌های بخش جرقه‌زنی موتور خودرو است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا را بین شمع‌های خودرو، منبع ولتاژ و توزیع‌کننده بر عهده دارد. جالب است بدانید که وایر شمع خودرو از سیم کویل احتراق خودرو متفاوت است. زیرا وظایفی که هرکدام از این سیم‌ها در سیستم جرقه‌زنی موتور خودرو بر عهده دارند، متفاوت خواهد بود.

هسته اصلی وایر شمع خودرو از یک سیم رسانا تشکیل شده است که بخشی از یک مدار بین کویل احتراق و شمع را تشکیل می‌دهند. در این مدار الکتریکی، بلوک موتور و الکترود اتصال به زمین هر شمع بخشی از این مدار بوده و سرب شمع نیز که فقط شامل یک سیم است، بخش دیگری از این مدار خواهد بود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این کابل‌ها وظیفه انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ بسیار بالا را دارند. برای اینکه این وایر شمع بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد لازم دارد تا از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد.

  • قابلیت انتقال پالس‌های ولتاژ بالا بدون آسیب‌رسانی به بافت کابل.
  • مقاومت در برابر دمای بالای محفظه موتور خودرو.
  • عایق الکتریکی بودن نسبت به زمین.

مورد اول در اصل مشخص‌کننده عملکرد اصلی سیم شمع است. در حالی که دو مورد بعدی باعث می‌شود تا وایر شمع موتور خودرو بتواند بدون اینکه اتصال کوتاه کند به فعالیت بپردازد.

سنسور دمای آب ماشین

سنسور دمای آب موتور ماشین یکی دیگر از تجهیزات نظارت بر عملکرد موتور خودرو است که وظیفه کنترل دمای مایع خنک‌کننده و ضد یخ را بر عهده دارد. به کمک این سنسور می‌توان فهمید که موتور خودرو چقدر گرم شده است. اطلاعات تولید شده توسط این سنسور بهECU خودرو منتقل می‌شود. در وضعیتی که دمای موتور خودرو بالاتر از حد مشخص شده می‌رود، اطلاعات این سنسور باعث می‌شود تاECU فعالیت سیستم خنک‌کننده را بالاتر ببرد.

روش عملکرد سنسور دمای آب خودرو بدین صورت است کهECU یک ولتاژ معینی را به این سنسور ارسال می‌کند. مقاومت الکتریکی نصب شده در داخل این سنسور با تغییر دما تغییر می‌کند. بدین ترتیب در این سیستم، ECU توانایی یک نظارت بر تغییرات دما را خواهد داشت. با این کار قادر خواهد بود تا دمای مایع خنک‌کننده را اندازه گرفته و بر مبنای آن فن خنک‌کننده الکتریکی را روشن و خاموش کند. در ضمن، اطلاعات خوانده شده توسط این سنسور به گیج روی داشبورد خودرو نیز ارسال می‌شود.

مقاومت الکتریکی استفاده شده در سنسور دمای آب موتور خودرو از نوع ترمیستور با ضریب دمای منفی(NTC) است. به این صورت که با افزایش دمای محیط مقاومت کاهش‌یافته و جریان الکتریکی از این سنسور به بخشECU افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب این بخش قادر خواهد بود تا به خوانش اطلاعات مربوط به خوانش دمای آب موجود در سیستم خنک‌کننده موتور خودرو بپردازد.

سنسور موقعیت و سرعت میل‌لنگ

یکی دیگر از مهم‌ترین سنسورهای استفاده شده در موتور خودرو، سنسور سرعت میل‌لنگ است. این سنسور نقش بسیار حیاتی را در عملکرد صحیح سیستم جرقه‌زنی خودرو خواهد داشت. سنسور موقعیت میل‌لنگ، سنسور چندمنظوره است که وظایف دیگری را نیز بر عهده دارد. این سنسور سرعت نسبی موتور، زمان احتراق و همچنین دور موتور را تشخیص می‌دهد. همچنین در جهت همگام‌سازی بین انژکتور سوخت و سیستم جرقه‌زنی موتور خودرو این سنسور به فعالیت می‌پردازد.

سنسور سرعت انواع مختلفی دارد اما یکی از معروفترین و پرطرفدارترین آن سنسوری است که یک حلقه و دندانه هایی در این سنسور وجود دارد.

نحوه عملکرد این سنسور به صورت است که دندانه‌هایی در این سنسور وجود دارد که به میل‌لنگ متصل هستند. این دندانه‌ها با چرخش میل‌لنگ خواهند چرخید. بدین صورت یک سیگنال الکتریکی پالس مانندی تولید می‌شود که این ولتاژ به کامپیوتر خودرو منتقل خواهد شد. کامپیوتر خودرو به کمک این اطلاعات قادر خواهد بود تا عملکرد بخش‌های مختلف موتور خودرو را به نحو احسن تنظیم نماید.

شرکت پرتوناب یکی از برترین تولید کنندگان قطعات خودرو در کشور

در این مقاله شما را با چهار مورد از مهم‌ترین اجزای موتور خودرو تولید شده توسط شرکت پرتوناب آشنا کردیم.

شرکت پرتوناب یکی از سازندگان پیشرو صنعت قطعه سازی می باشد که از سال ۱۳۷۴ تا کنون در خدمت صنعت ساخت قطعات برای خودرو سازان داخلی است. برای ارتقا عملکرد خودرو، ما محصولاتی قابل اعتماد و با استفاده از تکنولوژی روز را با قیمت نازل تولید و عرضه می کنیم.

برای اطلاع بیشتر به منبع مراجعه نمایید.

https://www.borna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-143/1457530-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها