در گفت و گوی تیتر کوتاه با نماینده مجلس مطرح شد؛

کلید توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور

راستینه گفت: با تکیه بر کشاورزی مدرن و صنعت دام در حوزه صنایع های‌تک می توان به ارزآوری و توسعه امنیت سبد غذایی کشور کمک کرد.

 کلید توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور

صنعت دام و طیور یکی از صنایع اساسی و حیاتی در اقتصاد بسیاری از کشورها است. این صنعت اهمیت بسیاری از نظر تأمین منابع غذایی دارد. همچنین، صنعت دام و طیور می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی برای جامعه داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه‌ های دام و طیور نیز اهمیت بسیاری دارد. این نمایشگاه ‌ها فرصت خوبی برای تولیدکنندگان، تاجران و فعالان صنعت دام و طیور به شمار می روند تا جدیدترین فناوری ‌ها و دستاوردهای این حوزه را معرفی کنند. علاوه بر این، این نمایشگاه‌ ها فرصتی عالی برای ایجاد ارتباطات تجاری و تبادل دانش میان صنعت‌ گران فراهم می کنند.

با توجه به در پیش بودن برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته پیرامون وضعیت امروز صنعت دام و طیور و تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر این صنعت با احمد راستینه نماینده مجلس دوازدهم به گفت و گو نشستیم.

ظرفیت های بالقوه ایران در بخش کشاورزی و دامپروری

راستینه در این گفت و گو بیان کرد: بخشی از ظرفیت های کشور ما حوزه کشاورزی و دامپروری است. با توجه به این که ایران کشوری چهار فصل است و بسترهای کم نظیری برای توسعه کشاورزی و دام پروری دارد. نباید فراموش کرد که با تکیه بر کشاورزی مدرن و صنعت دام در حوزه صنایع های‌تک می توان به ارزآوری و توسعه امنیت سبد غذایی کشور کمک کرد.

احمد-راستینه

ظرفیت‌ های کشاورزی و دامپروری ایران

وی افزود: ایران با داشتن میلیون ها هکتار زمین قابل کشت، دام های متنوع و گونه مختلف گیاهی و جانوری، از ظرفیت‌ های قابل توجهی در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردار است. تنوع آب و هوایی، وجود منابع آبی مختلف و سابقه دیرینه کشاورزی در این سرزمین، بستر مناسبی را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

نقش کشاورزی مدرن و صنعت دام در توسعه پایدار

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه، کشاورزی و دامپروری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای روزافزون جوامع نیست. برای دستیابی به توسعه پایدار در این بخش، لازم است به کشاورزی مدرن و صنعت دام مبتنی بر دانش و فناوری روی آوریم. استفاده از روش ‌های نوین آبیاری، کشت گلخانه ‌ای، اصلاح نژاد دام، تغذیه علمی و فرآوری محصولات، می ‌تواند به طور قابل توجهی بهره ‌وری را افزایش دهد و ارزش افزوده تولیدات را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

مزایای توسعه کشاورزی و دامپروری مدرن

راستینه در ادامه با بیان اینکه کشاورزی مدرن با به ‌کارگیری روش ‌ها و فناوری‌ های نوین، تحولات چشمگیری در این عرصه ایجاد کرده و مزایای متعددی را به همراه داشته است، تصریح کرد: یکی از بارزترین دستاوردهای کشاورزی مدرن، افزایش قابل توجه تولید در واحد سطح یا واحد دامی است. این امر با استفاده از روش‌ های نوین کاشت، داشت و برداشت، بهینه‌ سازی مصرف آب و کود، استفاده از بذرهای اصلاح‌ شده و مقاوم به آفات و بیماری ‌ها و همچنین به‌کارگیری ادوات و ماشین ‌آلات کشاورزی مدرن حاصل می ‌شود.

ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری ایران

وی افزود: ایران با داشتن میلیون ها هکتار زمین قابل کشت، دام های متنوع و گونه مختلف گیاهی و جانوری، از ظرفیت‌ های قابل توجهی در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردار است. تنوع آب و هوایی، وجود منابع آبی مختلف و سابقه دیرینه کشاورزی در این سرزمین، بستر مناسبی را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

وی افزود: توسعه کشاورزی مدرن، فرصت ‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را در بخش‌ های مختلف از جمله تولید، فرآوری، بازاریابی و توزیع ایجاد می ‌کند. این امر به رونق اقتصاد ملی و کاهش نرخ بیکاری کمک شایانی می ‌کند. از طرفی صادرات محصولات کشاورزی و دامی با کیفیت، می ‌تواند به ارزآوری برای کشور و رونق اقتصاد ملی کمک کند. کشاورزی مدرن با افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات، زمینه را برای حضور موفق‌ تر در بازارهای جهانی و افزایش صادرات غیرنفتی فراهم می ‌کند.

نقش نمایشگاه ‌ها در توسعه کشاورزی و دامپروری

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی مانند این رویداد، می ‌تواند فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت ‌ها و دستاوردهای این بخش به فعالان داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: این نمایشگاه ‌ها بستری مناسب برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان، سرمایه ‌گذاران، تجار و مصرف‌ کنندگان فراهم می ‌کنند و می ‌توانند در انتقال دانش و فناوری، جذب سرمایه‌ گذاری و توسعه بازار برای محصولات کشاورزی و دامی نقش موثری ایفا کنند.

راستینه افزود: برگزاری نمایشگاه ها یک گام بلند برای معرفی ظرفیت ها، اتصال تولیدکننده به بازار، شناساندن ظرفیت های صنعت برای افزایش ارزش افزوده تولیدات کشور و مواردی این قبیل به حساب می آیند. از این رو برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته می تواند به توسعه کشاورزی و دام پروری کشور بر اساس صنایع مدرنی که امروزه ارزش افزوده صد برابری به تولیدات دام و طیور کشور می دهد، کمک کند.

نماینده مجلس دوازدهم در پایان گفت: با توجه به اینکه دام و طیور بخش مهمی از زنجیره تأمین مواد غذایی جهانی را تشکیل می ‌دهند، برگزاری نمایشگاه‌ های مرتبط با این صنعت، به اشتراک گذاری ایده‌ ها و فناوری ‌های جدید و همچنین افزایش توجه به مسائل بهداشتی و بهره ‌وری در این حوزه را ترویج می‌ کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر